Bij woningschade staat u voor een keuze: een financiële vergoeding of herstel in natura. Financiële vergoeding biedt flexibiliteit maar kan leiden tot extra kosten en stress. Herstel in natura, daarentegen, neemt de zorgen weg door directe herstelling zonder extra kosten.


Optie 1: Een financiële vergoeding

Bij een financiële vergoeding ontvangt de verzekerde een geldbedrag met de geschatte kosten voor herstelling of vervanging van de beschadigde woning of onderdelen ervan.

Een financiële vergoeding lijkt een flexibele optie omdat u zelf kiest hoe en wanneer u de herstelling laat uitvoeren. Maar zo'n vergoeding kan ook leiden tot een hogere kost door franchise en een te lage compensatie voor de werkelijke schade. Alsook tot uitstel, vertraging van de herstelling en een onaangename leefomgeving door het lange proces van offertes opvragen, het verwerken van papierwerk, het lang zoeken naar een kwalitatieve hersteller en het wachten tot een expert ter plaatste komt.

Daarnaast vermindert de waarde van uw huis sterk wanneer geen herstelling plaatsvindt of wanneer het verkregen geld gebruikt wordt voor een ander doel dan herstelling.

Het zelf moeten regelen van herstelling na een stressvolle gebeurtenis zoals woningschade kan ook emotioneel en psychologisch zwaar wegen. Denk maar aan stormschade of waterschade die zorgt voor schimmel, wat dus niet goed is voor uw gezondheid.

Het kan heel goed zijn dat de finale vergoeding die u ontvangt onder uw verwachtingen ligt, wat u alleen maar ontevreden houdt.

Optie 2: Herstel in natura

Het alternatief voor een financiële vergoeding is herstel in natura. Dit verwijst naar een vorm van compensatie waarbij de schade wordt hersteld naar de originele staat of vorm.

Bij woningschade houdt dit in dat de verzekeraar niet alleen de kosten voor de herstelling of vervanging van beschadigde onderdelen van een woning dekt, maar ook de organisatie van de herstelwerkzaamheden voor zijn rekening neemt. Dit betekent ook dat de verzekeraar vakmensen inschakelt om de herstelling te laten uitvoeren.

Keypoint Repair gaat nog een stapje verder en schakelt samen met de verzekeraar een hersteller in voor een nog vlottere en kwalitatievere herstelling. Door directe actie te ondernemen om de schade te laten herstellen verspilt u geen tijd in het zoeken naar een hersteller of aan administratie. U hoeft in de meeste gevallen ook geen franchise te betalen. En financiële transacties doen zoals een voorschot betalen aan de hersteller hoeft ook niet meer.

De beste optie voor u

Herstel in natura biedt een directe oplossing voor het probleem. Zonder dat u moet wachten op financiële compensatie en zonder dat u zelf op zoek moet gaan naar een hersteller. Daarnaast krijgt u precies terug wat u kwijt was, zonder te hoeven onderhandelen over de waarde.

Wie zoekt naar een betrouwbare herstel in natura partner, kan terecht bij onze Keypoint Repair service. We brengen kwalitatieve herstellers over gans België samen op ons platform, Vera. Vera is onze zelf-ontwikkelde software die wordt gebruikt voor het beheer en afhandelen van uw schades. Via een handige "track and trace" pagina kunt u de status van uw herstelling nauwkeurig opvolgen. U ziet elke betrokkene en elke fase waarin uw hersteldossier zich bevindt. Dit alles betekent minder administratie voor u, een snellere en kwalitatievere herstelling en uw volledige tevredenheid.

Meer info over herstel in natura met onze Keypoint Repair hersteldienst vindt u op www.herstelinnatura.be. Bij schade kunt u voor meer info terecht bij uw verzekeringstussenpersoon.

E3794563 f771 4c5f 9629 cf95da581c42
Geschreven door Elena Vermeulen

elena@keypoint.be